تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میرداماد، کوچه دامن افشار، پ 40، کلینیک دکتر دولتی

021-88881719

مشاوره و ویزیت آنلاین نوبت دهی و ویزیت آنلاین

چروک ها و راه های درمان آن

چین و چروک (wrinkles) شامل خطوط فرورفته و شیار هایی است که معمولا با بالا رفتن سن در پوست بدن بخصوص نواحی صورت شامل پیشانی، خط اخم و دور چشم و دور دهان و پشت دستها و گردن ایجاد میشوند. امروزه بخش عظیمی از مراجعین به مطب ها و کلینیک های پوست و زیبایی را افراد با چروکهای صورت که در جستجوی درمان آن هستند، را  تشکیل می دهند.

چروکها بعنوان بخشی از روند پیری اجتناب ناپذیر است و این اتفاق بیشتر در نواحی از پوست که در معرض تابش نور آفتاب و در واقع اشعه ماورابنفش آن (UV radiation)هستند رخ داده و مشهودتر است. آفتاب سبب ایجاد خشکی و خشن شدن پوست، شلی پوست و لکها و چروکها میشود.

در حقیقت اشعه ماورابنفش خورشید سبب تشدید و تسریع روند پیری پوست شده و از علل اصلی ایجاد چروکهای زودرس است. اشعه UV سبب آسیب بافت همبند پوست شامل رشته های کلاژن و الاستین واقع در درم شده و لذا استحکام و انعطاف پذیری پوست را کاهش داده و سبب شلی و چروکهای زودرس می شود. سایر عواملی که ایجاد چروک را بیشتر می کند شامل سیگار کشیدن، افراد با پوست روشن و بور، عوامل ژنتیکی، مسائل شغلی و عادات تکراری در حرکات صورت شامل اخم کردن مداوم و زیاد می باشد.

سیگار سبب کاهش جریان خون پوست و آسیب الاستین و اختلال در روند کلاژن سازی پوست شده و روند ایجاد چروکها را تسریع می کند.

بیماریهای ژنتیکی نادری مانند اهلرز دانلوس و مارفان سبب ایجاد چروکهای پوستی می شود و بطور ژنتیکی بعضی افراد به ایجاد چروک مستعدتر هستند. افراد با پوست روشن به نور آفتاب حساس تر بوده و چروکها در آنها بیشتر رخ میدهند.

در مورد مسائل شغلی چروکها بیشتر در افرادی که به جهت شغلی در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند مانند کشاورزان، ماهیگیران و دریانوردان و فعالیت های تفریحی و ورزشی در محیط های باز مانند گلف و تنیس دیده میشود.

افرادی که عادت دارند بطور مداوم وتکراری حرکاتی مانند اخم کردن را با عضلات صورت خود انجام می دهند در حقیقت با این کار یک شیار در زیر پوست خود ایجاد میکنند که با افزایش سن بدلیل کاهش خاصیت ارتجاعی پوست قابل جبران نبوده و پوست دیگر به حال اول خود برنگشته و چروک پوست دائمی میشود.

در برخورد با چروکها باید دانست که پیشگیری از ایجاد چروکهای بیشتر، اساس درمان است. بایستی سیگار کشیدن ترک شود و فرد ضد آفتاب با SPF بالا مصرف کرده و از مواجهه مستقیم با آفتاب پرهیز کند. مصرف میوه جات و سبزی های تازه که حاوی مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و E هستند در پیشگیری مناسب است. نیز مصرف ماهی بخصوص سالمون که حاوی اسیدهای چرب ضروری به نام امگا-3 هستند در پیشگیری و بهبود چروکها مؤثر است.

بایستی عادات حرکات تکراری صورت مانند اخم کردن مکرر ترک شود که در این مورد استفاده از عینک آفتابی در افرادی که مواجهه مکرر با آفتاب داشته و بدلیل انعکاس نور آن در چشمها دائما اخم میکنند مانند موتورسواران بسیار مفید می باشد.

در مورد راهکارهای درمانی جهت بهبودی چروک ها می توان در 2 بخش درمانهای موضعی و دارویی و درمان های جراحی به آن پرداخت:

1- درمانهای دارویی: اسیدهای میوه با نام آلفا هیدروکسی اسید با تحریک کلاژن سازی و لایه برداری سطحی سبب بهبودی چروکها می شوند. نیز مشتقات ویتامینA با نام رتینوئیدها بخصوص تره تینوئین در درمان چروکها و ترمیم آسیب های آفتابی مؤثر است که البته بایستی با تجویز پزشک مصرف شود چرا که استفاده نا مناسب از آنها سبب پوسته پوسته شدن و قرمزی و سوزش پوست خواهد شد و ضروری است که حتما شبها مصرف شده و ضد آفتاب مناسب نیز در طول روز استفاده شود؛ چراکه رتینوئید ها سبب می شوند پوست به آفتاب حساس تر شده و راحتتر بسوزد. همچنین ویتامین C موضعی و نیز کوآنزیم Q10 در بهبودی چروکها نقش دارند که در ترکیب بسیاری از کرم های ضد چروک یافت می شوند.

2- اقدامات درمانی و جراحی:روشها و تکنیک های مختلفی جهت درمان چروکها وجود دارد که هر یک با دیگری متفاوت بوده و عوارض و اثربخشی متفاوتی دارند. مطالعات نشان می دهند که ترکیب این روشها اثرات بهتری را بهمراه خواهد داشت. در ذیل بطور خلاصه این روشها را توضیح می دهیم:

  • درم ابریژن: در این روش تحت بی حسی موضعی و با میکروموتور مخصوصی سطح پوست با هدف نوسازی و ترمیم مجدد تراشیده می شود. قرمزی، تورم و ترشح تا چند روز و هفته باق می ماند و نتایج مطلوب بعد از چند ماه ظاهر خواهد شد. این روش در فصول پائیز و زمستان که شدت آفتاب کمتر است انجام می شود و پرهیز از نور آفتاب در تمام مدت ترمیم پوست و قبل از آن بسیار مهم می باشد.
  • میکرودرم ابریژن: بدون بی حسی و توسط دستگاه خاص با روش وکیوم و سندبلاست کردن پوست با پودر اکسید آلومینیوم لایه بسیار سطحی از پوست برداشته می شود که نسبت به روش قبلی ساده تر، کم عارضه تر بوده اما به تعداد جلسات بیشتری هر 3-2 هفته یکبار نیاز دارد.
  • لیزر درمانی و رادیو فرکونسی (Radiofrequency): به دو دسته تخریبی (ablative) و غیر تخریبی (non-ablative) تقسیم میشوند. در روشهای لیزر تخریبی مانند لیزر Co2 fractional با استفاده از نور لیزر لایه خارجی پوست (اپیدرم) تخریب و لایه زیرین (درم) گرم می شود و لذا کلاژن سازی تحریک شده و پس از ترمیم پوست جدید صافتر و سفت تر خواهد بود.معمولا به 5-3 جلسه ماهانه نیاز بوده و زمانی را نیز جهت ترمیم پوست لازم دارد. در روشهای لیزر غیر تخریبی بدون آسیب اپیدرم تنها با نور لیزر درم گرم می شود و کلاژن جدید ایجاد میشود. لذا زمانی برای بهبودی پوست نیاز نیست اما نتایج نسبت به روش تخریبی کمتر بوده و به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز است. نیز در دستگاههای رادیوفرکونسی (RF) با امواج رادیوفرکونسی درم و بافت های زیرین گرم شده و پوست به مرور سفت تر خواهد شد.
  • پیلینگ های شیمیایی: پزشک با استفاده از محلولهای مخصوص پیلینگ به دو شکل سطحی و عمقی لایه برداری پوست را انجام داده و بعد از چند جلسه پوست صافتر و لکها کمتر خواهند شد. قرمزی تا چند هفته میماند و زمانی برای ترمیم پوست نیاز است.
  • تزریق توکسین بوتولینوم (بوتاکس): با تزریق بوتاکس در صورت بخصوص خط اخم، پیشانی و دور چشم، انتقال سیگنال شیمیایی از پایانه های عصبی به عضلات صورت بلوکه شده و لذا عضلات صورت از حالت انقباض بیرون آمده و ریلکس می شوند. در نتیجه  چروکها باز شده و پوست ظاهر جوانتر پیدا خواهد کرد. البته اثرات بوتاکس 4-3 ماه بیشتر نمی ماند و لذا نیاز به تزریقات مجدد خواهد داشت.
  • تزریق فیلرها: شامل ژل هیالورونیک اسید، کلاژن و چربی اتولوگ (چربی خود فرد)می باشند که به زیر پوست و محل چروک ها تزریق می شود و با اثر پرکنندگی خود چروکها را از بین میبرد. مختصری قرمزی و تورم در محل تزریق تا چند روز خواهد ماند. ژل ها معمولا 9-6 ماه در محل می مانند و سپس از بین می روند.
  • جراحی face lift: با روش جراحی توسط متخصصین جراحی پلاستیک پوست و چربی اضافه برداشته و عضلات و بافت زیرین سفت می شوند. نتایج بالینی 10-5 سال می ماند اما زمان بهبودی فرد بعد از جراحی طولانی بوده و تورم و کبودی هفته ها بعد از جراحی می ماند.